PEDAGOG SZKOLNY


Hazard? Nie daj się wciągnąć – akcja edukacyjna

Cel akcji

Aktualna, trzecia edycja akcji, realizowana jest pod hasłem „Hazard? Nie daj się wciągnąć!” Tegoroczna akacja jest skierowana do uczniów klas 7
i 8 szkół podstawowych i wszystkich szkół średnich.

Uczniowie klas 7 i 8 naszej szkoły uczestniczyli w spotkaniu
z przedstawicielami Krajowej Administracji Skarbowej w dniu 22 kwietnia na terenie szkoły.

Cel kampanii to uświadomienie uczniom, że:

  • hazard jest niebezpieczny i potrafi zniszczyć życie rodzinne, sytuację finansową i zdrowie,

  • osoby uzależnione podkreślają korzyści z hazardu i koncentrują się na możliwościach wygranych oraz pieniądzach.

Przekaz kampanii koncentrował się na pokazaniu, że urządzanie gier hazardowych jest nielegalne i że można to zgłosić do KAS.

Akcja edukacyjna KAS organizowana jest pod patronatem honorowym Ministra Edukacji i Nauki.

https://youtu.be/0_Eobtz8Z04

https://youtu.be/_RqZVFnSjwM

https://youtu.be/crAxbXkmg5E

Rola KAS

Problem nielegalnego hazardu jest znany KAS od wielu lat. Nielegalne punkty gier tworzone są w wielu miejscach - nawet w małych miejscowościach.

Funkcjonariusze KAS zauważają, że wśród graczy są coraz młodsze osoby. O ile zmiana przepisów w tym zakresie wprowadziła w legalnych salonach regulamin odpowiedzialnej gry i zakazała gier osobom nieletnim, o tyle w nielegalnych punktach, nastawionych na maksymalny zysk, jest to nieistotne.

Różne badania pokazują ryzyko zagrożenia uzależnieniem od hazardu przez młodych ludzi, chociaż sam hazard nie jest jeszcze przez polskie społeczeństwo traktowany, jako uzależnienie. Szczególnie niebezpieczne są pozornie niewinne gry internetowe. Często mają ukryte elementy hazardowe, które mogą prowadzić do uzależnienia, szczególnie wśród dzieci i młodzieży.

Czy wiesz, że

  • hazard jest szczególnie niebezpieczny dla młodych

  • nieświadomi zagrożenia młodzi ludzie traktują hazard w sieci, jako niewinną formę rozrywki. Organizatorzy nielegalnych gier w intrenecie często oferują nowym graczom możliwość grania za darmo, żeby ich w ten sposób zachęcić, a w konsekwencji uzależnić od gry za pieniądze. Popularnym zjawiskiem jest również oferowanie nagród w postaci wirtualnych żetonów, którymi gracze mogą posługiwać się podczas kolejnych gier

  • witryny internetowe oferują mnóstwo różnych gier, w tym ruletkę
    i pokera, a kolorowa grafika z realistycznym dźwiękiem i obrazem mogą być bardzo atrakcyjne dla osób młodych. Nie bez znaczenia pozostają też emocje gracza związane z rywalizacją. To wszystko sprawia, że hazard online, nawet bez pieniędzy, może być przez młodzież postrzegany, jako wciągający i ekscytujący. Jednocześnie osoby niepełnoletnie są bardziej podatne na negatywne zjawiska płynące z internetu, w tym uzależnienie od hazardu. Uzależnienie takie jest chorobą, której skutki dotykają nie tylko graczy, ale także ich rodziny i najbliższych.

Co komunikujemy w akcji

  • zagrożenia wynikające z hazardu, w tym z pozornie bezpiecznych gier internetowych

  • uświadamiamy rodzicom to, że jeśli dzieci grają hazardowo, to w dużej mierze wynika to z braku świadomości zagrożeń u dorosłych. Dzieci uczą się różnych zachowań właśnie od nich. Jeśli rodzic sam wie, czym jest hazard, to dziecko również będzie o tym wiedzieć

  • skutki uzależnień od hazardu.

BEZPIECZNY INTERNET – ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRAWNA DZIECI I MŁODZIEŻY

W dniu 06.04.2022 roku odbyło się w naszej szkole spotkanie z policjantką z Zespołu Prewencji Kryminalnej Nieletnich i Patologii z Komendy Powiatowej Policji w Mielcu.

Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Mielcu, podejmując zadania z zakresu profilaktyki społecznej, oraz realizując założenia programu profilaktycznego „Cyberbezpieczni”, spotykają się z młodzieżą szkolną oraz pedagogami informując o internetowych zagrożeniach.

Celem programu jest dostarczanie wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z sieci oraz konsekwencji zachowań niezgodnych z prawem, do których dochodzi w przestrzeni wirtualnej.

Pani sierżant Magdalena Skulimowska uświadamiała uczniom z klas IV - VIII jakie zagrożenia czyhają na dzieci i młodzież w sieci. Mówiła o odpowiedzialności i właściwym zachowaniu się podczas korzystania
z mediów społecznościowych. Podawała przykłady nieodpowiedzialnego posługiwania się Internetem oraz kar jakie za to grożą. Przypominała również, że za naganne czyny swoich dzieci, konsekwencje (także materialne), ponoszą rodzice.

Serdecznie dziękujemy za przeprowadzenie prelekcji dla młodzieży i nauczycieli.

Netykieta.pdf

Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Św. Jana Pawła II w Radomyślu Wielkim – Klasy VII i VIII uczestniczyli w warsztatach:

„ Profilaktyka uniwersalna - szkodliwy wpływ używania nikotyny i alkoholu”.

Zajęcia przeprowadził pan Leszek Piasecki – certyfikowany specjalista terapii uzależnień.

Dyrektor NZOZ Ośrodka profilaktyki i terapii uzależnień w Mielcu.

Przeprowadzone warsztaty miały na celu:

  • Ograniczenia używania nikotyny, alkoholu, środków odurzających przez młodzież.

  • Warsztat był dla młodzieży okazją do refleksji nad przyczynami, dla których sięgają po alkohol, nikotynę i środki odurzające i wypracowania alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu i nawiązywania relacji z rówieśnikami.

  • Rozwijanie prawidłowych relacji w grupie.

Podczas zajęć uczniowie mieli okazję podyskutować o zagrożeniach jakie niesie ze sobą ich używanie - otrzymali informacje pozwalające obalić podstawowe mity na temat nikotyny i narkotyków.

http://uzaleznienia.mielec.pl/

INTERNETOWA PLATFORMA SPECJALISTYCZNO-DORADCZA


zachęcamy do odwiedzania strony:


https://pwpp.uksw.edu.pl/

Program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów i nauczycieli finansowany jest ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Głównym jego celem jest pomoc w zwalczaniu skutków pandemii COVID-19, poprzez przeprowadzenie badań naukowych, mających na celu pogłębioną diagnozę
i wzmocnienie dobrostanu psychicznego uczestników procesu kształcenia na poziomie szkolnictwa podstawowego i ponadpodstawowego

Program skierowany jest do: dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych

i ponadpodstawowych, wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych i Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii, nauczycieli, dyrektorów szkół, rodziców oraz specjalistów (m.in. pedagogów, psychologów, terapeutów).

Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży i opiekunów – wsparcie psychologiczne w sytuacji kryzysu

Zachęcamy uczniów przeżywających lęki, napięcia emocjonalne, kłopoty i trudności wpływające na zdrowie psychiczne do skorzystania z bezpłatnej infolinii Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12. Pod tym numerem telefonu młodzi ludzie, a także ich opiekunowie otrzymają bezpłatne i profesjonalnie wsparcie psychologiczne. Do dyspozycji dzieci i młodzieży jest także czat internetowy. Zarówno telefon zaufania, jak i czat zapewniają pełną dyskrecję oraz anonimowość i są dostępne siedem dni w tygodniu przez całą dobę.

Telefon zaufania i bezpłatny czat internetowy dla uczniów przeżywających trudności

Rozmówcy będą mieli zapewnioną dyskrecję i anonimowość

Dzieci i młodzież mogą skorzystać także z czatu internetowego. Nie wymaga on logowania oraz instalowania żadnej aplikacji.

Telefon i czat są czynne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu!

Więcej informacji na temat Dziecięcego telefonu Zaufania można znaleźć na stronie Rzecznika Praw Dziecka.

Telefonem zaufania Rzecznika Praw Dziecka od 1 listopada zastąpił ogólnopolską infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów POMAGAMY (800 800 605).

W Mielcu powstała nowa poradnia oferująca nieodpłatną pomoc psychologiczno-psychoterapeutyczną.

Placówka powstała w ramach wprowadzanego obecnie nowego modelu ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Pomoc świadczona w poradni jest realizowana bezpłatnie, w ramach kontraktu z NFZ i nie wymaga skierowania.

Z dziećmi i młodzieżą pracują doświadczeni specjaliści.

Świadczenia obejmują:

- kompleksową diagnozę psychologiczną

- poradę psychologiczną

- psychoterapię (indywidualną, grupową, rodzinną)

- pomoc terapeuty środowiskowego

Rejestracji można dokonywać telefonicznie pod numerem telefonu: 519 059 242 (w godzinach 9-18) oraz online: euro-medica.pl

Dane kontaktowe do poradni:

Centrum Psychologii i Psychoterapii Euro-Medica

ul. Kazimierza Pułaskiego 1, II piętro

39-300 Mielec

GODZINY PRACY

PEDAGOGÓW SZKOLNYCH

godziny-pedagog szkolny I semestr 2021-2022.pdf

PUNKT PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W RADOMYŚLU WIELKIM


Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Mielcu dla ułatwienia kontaktów w zakresie usług diagnostycznych, terapeutycznych i konsultacyjnych otworzyła punkt konsultacyjno-diagnostyczny Poradni P-P w budynku Zespołu Szkół w Radomyślu Wielkim ul. Kościuszki 2.

Punkt konsultacyjno-diagnostyczny w Radomyślu Wielkim rozpocznie swoje działania w roku szkolnym 2021/2022

· od 7 września br. Logopeda zgodnie z harmonogramem

· od 6 października br. Psycholog i Pedagog

Wnioski dotyczące zgłaszania dzieci do punktu w Radomyślu Wielkim, można składać również telefonicznie pod numerem:

17 788 49 78 / 606 503 243

Zapraszamy osoby zainteresowane do uruchomianego punktu.

Godziny pracy Specjalistów:

Psycholog

mgr Anna Mrozowska

Środa – 8.00 – 12.00

Pedagog

mgr Renata Rajca

Środa – 8.00 – 12.00

Logopeda

mgr Agnieszka Gaj


Poniedziałek - 10.00 – 13.00

Wtorek - 10.00 – 13.00


Uprzejmie informujemy że w okresie ferii i wakacji punkt jest nieczynny.


DYŻURY TELEFONICZNE W ZAKRESIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ ŚWIADCZONE PRZEZ PSYCHOLOGÓW...
Dyżury telefoniczne w zakresie pomocy psychologiczno- pedagogicznej świadczone przez psychologów, pedagogów, logopedów i innych specjalistów Poradni Psychologiczno- Pedagogicznych dla dyrektorów szkół/ placówek, nauczycieli, uczniów i ich rodziców w ramach szczególnego wsparcia w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Mielcahttp://www.poradniamielec.pl/drodzy-rodzice-nauczyciele-uczniowie/ W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Radomyślu Wielkim można uzyskać konsultacje prawnika i psychologa. Należy zadzwonić i się umówić pod numer: 14 6865077 lub 146865079 w godzinach pracy GOPS - u.

Drogi uczniu udaj się do pedagoga szkolnego, gdy:

  • masz problemy osobiste, zdrowotne lub rodzinne

  • nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem, rodzicami lub rówieśnikami

  • masz problemy z nauką

  • czujesz się samotny lub skrzywdzony

  • ktoś stosował wobec Ciebie przemoc

  • znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej

  • nie radzisz sobie z jakimś problemem

  • wydaje Ci się, że nikt Cię nie rozumie

  • potrzebujesz wsparcia lub pomocy

  • chcesz podzielić się swoimi sukcesami

  • chciałbyś pomagać innym

  • masz ciekawe pomysły i chęć dzielenia się nimi

  • chcesz rozwijać swoje zainteresowania i uzdolnienia

  • nie wiesz co robić po ukończeniu szkoły

  • potrzebujesz rozmowy o trudnej sytuacji, w której się znalazłeś….

ZAPRASZAMY

Zadania pedagoga

Zadania pedagoga szkolnego skupiają się wokół ucznia, jako głównego partnera w obrębie zadań ogólnowychowawczych, profilaktyki wychowawczej, pracy korekcyjno – wyrównawczej, indywidualnej opieki psychologiczno – pedagogicznej oraz pomocy materialnej w szczególności poprzez organizowanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej dla młodzieży, celem wspomagania rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się oraz pomoc wychowawcom klas przy współpracy z nauczycielami, rodzicami (opiekunami prawnymi), pielęgniarką szkolną, organami szkoły oraz instytucjami pozaszkolnymi wspierającymi pracę wychowawczą szkoły.

Zadania, o których mowa są realizowane we współpracy z:

  • Dyrekcją

  • Rodzicami

  • Nauczycielami

  • Pracownikami administracji

  • Pielęgniarką szkolną

  • Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną

  • Poradniami Specjalistycznymi

  • Sądem Rejonowym

  • Komendą Powiatową Policji

  • Powiatowym Urzędem Pracy

  • Gminnym Zespołem Administarcyjno – Ekonomicznym Szkoł

  • Starostwem Powiatowym – Wydział Edukacji

  • Gminnym Ośrodkem Pomocy Społecznej

  • Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie

  • Samorządowym Centrum Kultury

  • Innymi podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

Zadania szczegółowe pedagoga obejmują:

  • Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.

  • Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.

  • Organizowanie i udzielanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

  • Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli.

  • Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.

  • Planowanie i koordynowanie działań podejmowanych na terenie szkoły z zakresu orientacji zawodowej, tj. organizowanie w odpowiednim czasie informacji (spotkania, prelekcje, wycieczki) ułatwiającej młodzieży wybór dalszego kierunku kształcenia i zawodu.

  • Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

  • Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianie ich zaspokojenia.

  • Wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szansę edukacyjne ucznia.

  • Współorganizowanie zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli dla uczniów niepełnosprawnych i specjalnych potrzebach edukacyjnych.

  • Udzielanie różnych form pomocy pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki oraz indywidualne nauczanie.

  • Przeciwdziałanie skrajnym formom zaniedbywania i niedostosowania społecznego wśród młodzieży.

  • Dokonywanie oceny okresowej sytuacji wychowawczej w szkole oraz rozpoznawanie bieżących sytuacji problemowych w szkole.

  • Prowadzenie zajęć specjalistycznych tj. zajęcia integracyjne, rewalidacyjne, profilaktyczno – edukacyjne, psychoedukacyjne oraz o charakterze terapeutycznym.

  • Podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

  • Prowadzenie konsultacji i poradnictwa dla rodziców, nauczycieli i uczniów.

  • Organizowanie spotkań dla uczniów i rodziców z różnymi specjalistami.