Wycieczka

do Ojcowskiego Parku Narodowego

Naszą podróż do Ojcowskiego Parku Narodowego rozpoczęliśmy od podziwiania Zamku

w Pieskowej Skale oraz Maczugi Herkulesa. Następnie udaliśmy się do Muzeum Ojcowskiego Parku Narodowego na ekspozycję przyrodniczą. Zwiedzanie rozpoczęliśmy

w sali projekcyjnej od pokazu dwu filmów zrealizowanych w technologii 2D, z których jeden przedstawia tworzenie się doliny Prądnika od czasu górnej jury po czasy współczesne, a drugi pokazuje Ojcowski Park Narodowy. Po projekcji przeszliśmy do sal wystawowych, po których oprowadzał nas lektor.

Pierwsza sala poświęcona jest zagadnieniom geologicznym. W jej środku znajduje się słup ukazujący przekrój geologiczny w rejonie Ojcowa. W gablotach pokazane są liczne eksponaty geologiczne i paleontologiczne z obszaru parku, przedstawiające charakterystyczne skały (wapienie uławicone i skaliste, margle, gliny, buły krzemienne
i lessy) oraz znajdowane w nich odciski i odlewy zwierząt jurajskich – obejrzeć tu można gąbki, ramienionogi, jeżowce, amonity, belemnity, ślimaki, małże i mszywioły. Ostatnia gablota przedstawia wybrane utwory naciekowe oraz brekcję kostną z jaskiń okolic Ojcowa.

Po wyjściu z pierwszej sali przeszliśmy na piętro do pomieszczenia, w którym zrekonstruowane jest wnętrze jaskini. Przy odgłosach wody kapiącej ze stropu

i wydawanych przez nietoperze, lektor wyjaśniał zagadnienia związane z tworzeniem się jaskiń i ich szaty naciekowej oraz przedstawia historię zasiedlenia terenu obecnego parku przez ludzi pierwotnych. W części wejściowej do sali pokazany jest wykop archeologiczny

z zaznaczonymi warstwami kulturowymi. Temperatura powietrza w pomieszczeniu jaskini jest niższa niż  w pozostałych salach, a na głowę zwiedzającego może – przy odrobinie szczęścia – spaść kropla wody.

Kolejna sala przedstawia makietę Ojcowskiego Parku Narodowego wraz z terenami sąsiednimi w skali 1:2000. Makieta została opracowana na podstawie zdjęć satelitarnych oraz cyfrowego modelu terenu i z bardzo dużą precyzją pokazuje zarówno rzeźbę terenu parku i formy użytkowania występujące na obszarze OPN. Umieszczona nad makietą głowica świetlna wskazuje obiekty i obszary omawiane przez lektora. W gablotach umieszczonych wzdłuż ścian pokazane są szczątki mamuta i niedźwiedzia jaskiniowego oraz zabytki archeologiczne związane z liczącą ponad 120 tysięcy lat obecnością człowieka na tym obszarze. Obejrzeć tu można m.in. paleolityczne noże i zgrzebła krzemienne, narzędzia z kości i poroża, neolityczne noże, naczynia ceramiczne, figurkę kobiecą

i przedmioty z metalu; dużą grupę zabytków stanowią przedmioty pochodzące z wykopalisk archeologicznych prowadzonych w ruinach zamku w Ojcowie, m.in. ostrogi żelazne, sprzączki i renesansowe kafle piecowe. W dalszej części ekspozycji zgromadzono pamiątki po profesorze Władysławie Szaferze, który był jednym z inicjatorów utworzenia Ojcowskiego Parku Narodowego. Obejrzeć tu można m.in. mikroskop oraz wybrane odznaczenia i dyplomy profesora, które zostały przekazane do zbiorów parku.

Główną część ekspozycji przyrodniczej stanowi sala z dioramą. Na początku dzięki umieszczonych na antresoli stanowiskach 3D mogliśmy obejrzeć prawie 400 stereoskopowych fotografii grzybów, roślin naczyniowych, drzew i krzewów oraz owadów

i innych bezkręgowców występujących na terenie parku. Następnie przeszliśmy  do korony buka, w której pokazano wybrane gatunki ptaków, jakie spotkać można
w buczynie. Lektor prowadził nas dalej do głównej dioramy, pokazującej trzy charakterystyczne dla parku środowiska wraz z wybranymi przedstawicielami roślin

i zwierząt: buczynę karpacką, zbiorowiska naskalne oraz łąkę w dnie doliny wraz

z płynącym potokiem. W dioramie ukazano wygląd tych środowisk wczesnym latem. Zobaczyliśmy 3 gatunki płazów, 2 gatunki gadów, 49 gatunków ptaków i 14 gatunków ssaków oraz chrząszcze, motyle i ślimaki.

Po zwiedzeniu ekspozycji udaliśmy się na spacer po Ojcowskim Parku Narodowym

w kierunku Bramy Krakowskiej. W drodze powrotnej zakupiliśmy sobie pamiątki z Ojcowa.

Na koniec wycieczki udaliśmy do Mc Donald’s, gdzie po niezapomnianych wrażeniach, spożyliśmy posiłek.